Welkom in het SDG House

Een wereldprimeur: maandag werd in het Koninklijk Instituut van de Tropen (KIT) officieel het eerste SDG House ter wereld geopend.

Het SDG House is een community die gevormd wordt door de bedrijven en organisaties die in het KIT gevestigd zijn, en die allemaal een bijdrage leveren aan het verwezenlijken van de SDG’s – de Sustainable Development Goals. Deze 17 doelen werden in 2015 opgesteld door de Verenigde Naties, en moeten in 2030 een einde hebben gemaakt aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Of wel: ze moeten in 2030 van de wereld “een betere plek” hebben gemaakt, zoals de VN schrijven.

De SDG’s zijn de opvolgers van de acht millenniumdoelen die in 2000 werden opgesteld. Waar de millenniumdoelen ontwikkeling hoog in het vaandel hadden staan, gaan de SDG’s meer over duurzaamheid. Een belangrijk verschil is daarnaast dat de millenniumdoelen spraken van hulp van ‘rijke’ landen aan ‘arme’ landen, waar de SDG’s voor alle landen gelden. Komen ze:

Alle 48 organisaties die in het KIT gevestigd zijn, werken zoals gezegd actief aan één of meer van die doelen. Zo ook Fairfood. De meest voor de hand liggende doelen voor ons zijn ‘einde aan armoede’, ‘einde aan honger’ en ‘fatsoenlijke banen en economische groei’, maar ook ‘vrouwen en mannen gelijk’, ‘minder ongelijkheid’ en ‘duurzame consumptie en productie’ staan op onze to-do list. Hoe wij aan die doelen en bijbehorende subdoelen meewerken, leggen we de komende weken in afzonderlijke blogposts uit.

Meer lezen over
Blockchain ?